dinsdag 14 juli 2009

Daan's 7e therapiedag

Dit bericht willen we beginnen met allen te danken die onze weblog lezen, en daarbij vooral diegenen die reakties achterlaten. Deze berichtjes, hoe klein ook, lezen we dagelijks met veel plezier. Steeds weer een verrassing wie er nu reageert, en wat voor weer het in Nederland is (dank je Mo).

Vanmorgen om 11.00 uur hadden Ellen en Tom een gesprek met logopediste Maike over mondmotoriek en neus- en mondademhaling. Alhoewel duitse, sprak Maike in perfect Nederlands over de mogelijkheden die er zijn om thuis en op school basisoefeningen met Daan te doen om zijn ademhaling, blazen, zuigen en kussen te verbeteren. We hebben met Maike afgesproken om met Daan's logopediste op Heliomare hieraan te gaan werken, de oefeningen op school thuis voort te zetten, en regelmatig overleg met elkaar hierover te hebben. Het was een zeer waardevol gesprek.

's Middags de zevende therapie alweer. In het gesprek achteraf bevestigde Astrid ons gevoel dat Daan dit keer zeer gedreven en geconcentreerd meedeed (gisteren was hij vermoeid). Waarschijnlijk ook omdat zijn ontlasting eindelijk weer op gang is gekomen, iets wat hem letterlijk dwars kan zitten.
In het filmpje dit keer het apporteren van een stukje zeewier dat de dolfijntrainster met Li-na oefent terwijl Astrid op het dock oefeningen met Daan doet, en het moment dat Astrid in het water zakt om de wateroefeningen te doen. Hierbij duwt Daan Astrid op haar rug het water in. Hij moet hier altijd enorm om lachen, en de therapeuten ook natuurlijk.

Dat de boog bij het publiek niet altijd gespannen staat, zie je hieronder. Loes toont ons de juiste manier van een zonnebril dragen, en samen met Lisanne waar je een pepermuntje zoal in kunt stoppen.

Om 16.00 uur, na de therapie, reden we weer naar Dolphin Suites om een nieuwe poging met Matthias te wagen met de Brucker Biofeedback methode. Daan's therapeute Astrid was mee om Matthias te helpen bij het aanbrengen van de stickers op Daan's been. Dit hielp, want met enig aanmoedigen kregen we de stickers en electroden op Daan's been, zodat de behandeling kon beginnen. Matthias vroeg aan Daan om de tenen van zijn been op te heffen. Des te beter dit lukte, des te hoger kwam de grafiek op het beeldscherm van de aangesloten computer. Later werd hier nog geluid aan toegevoegd, dat aanhield bij Daan's inspanning.
Helaas moest Matthias Daan's voortdurende bewegen (dat bij zijn ziekte hoort) intomen om de oefening leesbaar en succesvol te maken. Dit is nu net iets wat Daan niet leuk vindt, dus duurde deze sessie niet al te lang. Ook wilde Matthias Daan nog niet vermoeien met een tweede serie stickers aan de achterkant van zijn been, nodig voor de signalering van de andere spiergroep die hij bij deze oefening wilde meten. Wel wil Matthias Daan graag nog een keer zien, dus hebben we voor donderdagmiddag een nieuwe afspraak gemaakt.

De drie stickers mochten zelfs nog blijven zitten tot de anderen van het gezin deze hadden gezien, en Daan hadden gefeliciteerd met zijn prestatie.
Daarna geprobeerd chips op het balkon te eten, terwijl de wind net zo hard probeerde deze van de schaal te blazen. Dat eet best moeilijk!

10 opmerkingen:

Mo zei

Jaaaaaa daar ben ik weer hoor hahaha, het is dat ik je zo mis anders zou dit nog veel langer mogen duren Tommie, het is een genot om smorgens mee wakker te worden!! Zie je ik wist wel dat ik nog ergens een vakje had waar ik mijn pepermuntjes kan verstoppen hahaha!!!Alleen als ik mijn bril zo opzet ben ik bang dat er ongelukken gebeuren, met multifocaal krijg je dan toch een wat vertekend beeld hahaha.
Ik heb het nu alweer heet wat dus inhoud dat het prachtig weer is het wordt ong.24o( een prachtige dag om mijn papa's verjaardag te vieren!!! de jonge god is alweer 76 geworden :o)
Gisteren was hier echt niet normaal ik had het idee dat ik 20 uur gewerkt had ipv 8 hahaha hopelijk is het vandaag rustiger.
Ik was zo blij te zien dat de stickers gelukt waren bij Daan, weer een stapje "gewonnen" als jullie zo doorgaan kan hij straks op zijn vingers fluiten, nee ik ben serieus blij dat het zo aanslaat, wat heerlijk voor hem en voor jullie natuurlijk.
zo ik heb genoeg gezwamd ik ga aan het werk :o)
Veel liefs van MO

Anoniem zei

Hallo daar allemaal,
opnieuw vol verwondering gekeken naar wat er toch allemaal gebeurt met Daan, het is zo mooi om te mogen aanschouwen. Natuurlijk krijgen jullie daar geen genoeg van! Straks hebben jullie meer dan één koffer vol ervaringen mee terug naar huis waar jullie nog op voort kunnen borduren óók! En dan die fantastische herinneringen, deels samengevat op deze weblog.
Echt MOOI!
XX van Karin.

Danielle zei

Hoi!
Wat doet Daan goed zijn best zeg! En dat nog wel op vakantie ;-)
Ik ben erg benieuwd waar Daan mee terug komt op school, we gaan het zien tegen die tijd. Eerst nog maar even genieten van de vakantie én de vrije tijd!
Groetjes!

annet zei

Hoi Tom,

het blijft leuk om te volgen, ik vind het vooral heel mooi om te zien dat Daan zich zo volledig aan Astrid overgeeft, heel leuk. Hij geniet nog steeds zo zichtbaar!
Ik mis je wel want ik ben de enige Enkuzer nu en er gebeurt van alles maar ik kan er niet met je over praten. Wat onze zwerfster Marga nu weer heeft uitgevreten enzo.
Maar ja, gaan we straks allemaal weer inhalen.

xxx

Dave Letty Maggy Ruby opa en oma zei

We kijken nog steeds vol bewondering naar het verhaal, de foto's en het filmpje. Wat is het toch mooi en bijzonder. We zijn ook ontzettend trots op Daan dat hij de stickers op zijn been heeft toegelaten. Goed gedaan vent!!
De toeschouwers willen wij vanaf hier ook nog even een hart onder de riem steken. We kunnen ons voorstellen dat het moeilijk is om op de kant te moeten blijven staan, terwijl het water en de dolfijn lonken.... Zet hem nog even op daar.
Hele dikke kus vanuit een fantastisch Kijkduin.

Annie Huysers zei

Hallo Tom,

Eindelijk tijd gehad om de weblog te bekijken. Was vanmorgen om 07.00uur begonnen, dus vond dat ik wel even pauze had verdiend. Wat een leuke foto's en filmpjes staan erop. Dat maakt het wel erg sprekend. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat de therapie goed aanslaat. Geniet er nog maar even van. Groetjes, Annie

mien mourik zei

Hallo allemaal,

Het gaat allemaal goed met Daan
en met jullie lees ik.
Ellen,ik ben twee keer bij je moeder geweest, en het gaat prima met haar.
De eerste keer kende ze me niet entoen ik zei dat ik een
buurvrouw was van Tini en Klaas, wist ze het weer.
De verzogster laat de weblog aan haar zien. Ze vond het leuk dat ik kwam.
En maandag ga ik nog een keer omdat ik ook dan bij het kienen help en zij daar ook bij aan wezig is.
Genieten jullie nog maar van jullie vakantie en we wensen jullie een voorspoedige reis terug. Groeten van Mien.

Jos zei

Hai eilandgangers.

Ook maar eens een reactie uit Bovenkarspel. Geweldig om te zien hoe Daan reageert op de therapie. Kijk maar uit, straks wil ie "die vis" nog mee naar huis nemen. ;-) Als we zo al jullie belevenissen lezen en zien krijgen we wel de indruk dat het allemaal knap vermoeiend is. Zowel lichamelijk als geestelijk. Tegen de tijd dat jullie terugkomen zijn jullie weer aan vakantie toe. Knap trouwens hoe jullie de weblog bijhouden. Afijn, we hopen dat jullie nog een paar prachtige dagen tegemoet gaan en dat Daan nog succesvoller wordt. De lol straalt van zijn gezicht als je 'm bezig ziet met Li-Na. Ongelofelijk zoveel plezier hij er aan beleefd. Jammer dat je het niet hoort.
Groetjes van Marianne, Jos, Sander en Lisette en Jasper.

Anoniem zei

Hoi allemaal, wat geniet ik iedere ochtend als ik jullie belevenissen lees. Ik kan het bijna niet afwachten. Soms als het ,s avonds een uur of elf is kijk ik stiekem of er al iets staat , maar dat is niet zo. Heel veel lieve groetjes uit Barsingerhorn.
groetjes Gerard Leny Stefan kim en Jet

Familie Croon zei

Just can't get enough, we krijgen er inderdaad geen genoeg van ! Mooi verslag, prachtige foto's van lachende kids en het serieuze gedeelte bij Matthias. Leuk om deze kanjer weer even terug te zien, hij ziet er weer goed uit. Top dat Astrid mee was om Daan over de sticker-drempel te helpen.